Zeroemisyjny e-commerce. Jak to zrobić?
Wypracowanie zeroemisyjnych rozwiązań logistycznych i modelu zachęcającego klientów sklepów internetowych do bardziej ekologicznych wyborów – to główne cele międzynarodowego projektu GreenTurn. Jego liderem jest Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny, a partnerami m.in. InPost i Miasto Poznań.
Projekt rozpoczął się w sierpniu. Realizuje go międzynarodowe konsorcjum składające się z instytutów badawczych, jednostek naukowych, przedstawicieli operatorów logistycznych i władz publicznych.
Jego istotą jest nie tylko opracowanie i rozpowszechnienie zeroemisyjnych rozwiązań z zakresu logistyki e-commerce, ale także stworzenie strategii rzetelnego informowania klientów o śladzie ekologicznym i zachęcenia ich do podejmowania racjonalnych decyzji dotyczących wyboru formy dostawy czy też dokonywania zwrotów.
Jak przekonać klientów e-commerce do zrównoważonych wyborów?
Projekt rozpocznie się od badań społecznych przeprowadzonych w pięciu miastach Europy: Atenach, Lyonie, Saragossie, Wiedniu i Poznaniu. Badacze będą pytać klientów sklepów internetowych o ich nawyki zakupowe oraz oczekiwania dotyczące zrównoważonych dostaw. Będą chcieli się dowiedzieć, na ile emisyjność jest istotna przy wyborze danej formy dostawy, czy klienci zwróciliby opakowanie, jeśli byłaby taka możliwość czy też jakie warunki musiałaby być spełnione, by ograniczyć liczbę zwrotów.
– Będziemy badać nie tylko postawy deklaratywne, ale także analizować rzeczywiste ścieżki działania i wybory podejmowane przez klientów w określonych sklepach internetowych. Sklepy te będą informować o emisyjności i na różne sposoby zachęcać do zrównoważonych decyzji. Na tej podstawie wspólnie z partnerami projektu opracujemy udoskonalone systemy zachęt, skłaniające kupujących do wybierania możliwie najbardziej niskoemisyjnych form dostaw, a także ograniczenia skali dokonywanych przez nich zwrotów – tłumaczy Bartosz Kożuch, koordynator projektu GreenTurn.
Wiedząc, co wpływa na decyzje klientów, badacze opracują modele, które będą wskazówką dla sprzedawców internetowych, jak komunikować bardziej ekologiczne formy dostaw i ograniczać decyzje dotyczące zwrotów. Tak, aby kluczowym czynnikiem wyboru nie była tylko cena.
Zielone dostawy
Jednym z etapów projektu będzie również opracowanie katalogu zeroemisyjnych form dostaw – od wykorzystania pojazdów elektrycznych (samochodów dostawczych, rowerów e-cargo) po mikrohuby przeładunkowe. W stworzonym katalogu pojawią się gotowe do wdrożenia rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zostały przetestowane przez firmy logistyczne biorące udział w projekcie.
W ramach GreenTurn badacze planują również stworzenie narzędzia pozwalającego zmierzyć, jaki jest ślad węglowy logistyki e-commerce w wybranych krajach w Europie, uzupełniając tym samym cele polityk Unii Europejskiej oraz obowiązujące standardy i normy międzynarodowe w tym zakresie. Zwiększenie jakości oraz dostępności danych dotyczących śladu ekologicznego umożliwi wykorzystanie ich np. przez władze miast przy tworzeniu polityk transportowych czy społecznych.
– Miasto Poznań wspiera działania, które przyczyniają się do zmniejszenia liczby pojazdów spalinowych – emitujących szkodliwe substancje – w centrum miasta, promują rozwiązania z zakresu ekologicznej mobilności i wpływają na poprawę jakości powietrza. Zaangażowanie Miasta Poznania, jako partnera projektu GreenTurn, pozwoli na wypracowanie pogłębionych rekomendacji do miejskich dokumentów transportowych tj. Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) czy Politykia Mobilności Transportowej dla Miasta Poznania. Udział w projekcie GreenTurn pozwoli na poszerzenie wiedzy urzędników w zakresie procesów obejmujących kwestię dostaw i specyfiki branży e- commerce. Doświadczenia z projektu zostaną wykorzystane w przyszłości do bardziej efektywnego planowania rozwiązań dla logistyki miejskiej na terenie Poznania – mówi Grzegorz Kamiński, Dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP.
Projekt GreenTurn potrwa trzy lata. Jest realizowany w ramach programu Komisji Europejskiej Horyzont Europa.